image_print

Θρόνοι

Θρόνοι στην ΑγιογραφίαΟ Χριστός, η Παναγία και μερικοί Άγιοι ζωγραφίζονται ένθρονοι. Τα διακοσμητικά στοιχεία των θρόνων είναι γεωμετρικά, ευθύγραμμα ή καμπύλες. Σχεδιάζονται με κάθε λεπτομέρεια στο χαρτί και αποτυπώνονται στη συνέχεια πάνω στην επιφάνεια της εικόνας. Στις μεταβυζαντινές εικόνες συναντούμε διακοσμητικά λιονταράκια με κάποιου είδους φωτοσκίαση, απομιμήσεις δυτικότροπων εικόνων. Καλό είναι να αποφεύγονται. Τα σχήματα που χρησιμοποιούνται, κύκλοι, τετράφωνα, ορθογώνια, ρόμβοι κ.α. που “τιμούν” το εικονιζόμενο πρόσωπο χωρίς όμως νατουραλιστικές λεπτομέρειες.

Μαξιλάρια

Μαξιλάρια στην ΑγιογραφίαΠάνω στο κάθισμα του θρόνου του Χριστού και της Παναγίας συχνά ζωγραφίζονται ένα, δύο μαξιλάρια. Η διακόσμησή τους με οβάλ καμπύλες, χρυσοκοντυλιές, διακοσμητικές γραμμές και φούντες δίνει την εντύπωση του όγκου. Με σκούρες διαφάνειες (λαζούρες) στα σημεία που εφάπτονται των σωμάτων δίνουμε την εντύπωση πως βρίσκονται πίσω από τα σώματα και όχι στο πλάι τους.
Στα μαξιλάρια οι πτυχές και ο φωτισμός τους δεν διαφέρουν σε τίποτα από τα άλλα μέρη της εικόνας. Προσδίδουν “πλούτο” στο τιμούμενο πρόσωπο χωρίς όμως να παίρνουν εξεζητημένο χαρακτήρα.

Πετραχήλια

Πετραχήλια στην ΑγιογραφίαΜε τον ίδιο τρόπο ζωγραφίζονται και τα πετραχήλια των αγίων. Οι πτυχές τους, και τα διακοσμητικά στοιχεία έχουν τον ίδιο χαρακτήρα όπως παραπάνω. Η ποικιλία των γεωμετρικών σχημάτων που διακοσμούν τα πετραχήλια είναι μεγάλη. Πολύτιμα πετράδια, γίνονται συνήθως με κόκκινο κιννάβαρι, πράσινο φρέσκο (τσιμέντου) και άσπρο. Οι κόπιτσες του “συγκρατούν” τα πετράδια μπορούν να γίνουν με χρυσοκοντυλιές, ή ώχρα. Με χρυσοκοντυλιές μπορούν να γίνουν και οι φούντες τους ώστε να αποδίδουν επισημότητά.

Βιβλία

Βιβλία στην ΑγιογραφίαΤον ίδιο χαρακτήρα έχουν και τα βιβλία που κρατάει στα χέρια του ο Χριστός και μερικοί άγιοι. Χαρακτηριστικό της βυζαντινής τεχνικής είναι η “ανάστροφή” προοπτική του βιβλίου, δηλαδή με μεγαλύτερες τις διαστάσεις που βρίσκονται μακρυά και μικρότερες εκείνες που βρίσκονται πλησιέστερα. Η πλήρης αναντιστοιχία με την κλασική προοπτική δεν ξενίζει και μάλλον προδίδει την εννοιολογική ”βαρύτητα” που έχει το βιβλίο σαν φορέας του μηνύματος της εικόνας. Το βερμιγιόν, η ώχρα, οι χρυσοκοντυλιές και τα διακοσμητικά στοιχεία στα βιβλία τραβούν την προσοχή.

 

 

 

image_print