Συμβαίνει και δεν είναι ανεξήγητο: Μία μικρή μόνο μειοψηφία ζωγράφων είναι ερωτευμένη με την ακουαρέλα, που χαρακτηρίζεται γενικά ως “ελαφρύ” υλικό. Οι περισσότεροι ζωγράφοι, οι συλλέκτες και οι έμποροι έργων τέχνης προτιμούν τα “βαριά” υλικά, τα λάδια και τα ακρυλικά. Για ποιο λόγο; Μήπως “ελαφρύ” υλικό σημαίνει και “ελαφρά” ζωγραφική, δηλαδή όχι και τόσο σοβαρή, όχι και πολύ δύσκολη; Είναι άραγε πιο εύκολο να ζωγραφίζει κανείς σε χαρτί απ΄ ότι πάνω στον καμβά; Ή μήπως συμβαίνει το αντίθετο, δηλαδή οι λίγοι είναι εκείνοι που ασχολούνται με τα “δύσκολα” και οι περισσότεροι ακολουθούν την πεπατημένη, που “πουλάει” πιο εύκολα; Ας πλησιάσουμε το θέμα. Κάποιες ουσιαστικές παρατηρήσεις μπορούν να ρίξουν φως.
Στις ακουαρέλες, που βασικό χαρακτηριστικό τους είναι η διαφάνεια και η απορροφητικότητα στο χαρτί μια λαθεμένη πινελιά δύσκολα διορθώνεται, ή δεν διορθώνεται καθόλου. Η εργασία μοιάζει περισσότερο με “μονοκοντυλιά, δηλαδή, ότι κάνεις στην αρχή είναι αυτό που μένει μέχρι το τέλος. Χώρια που όταν στεγνώσει ένα χρώμα ακουαρέλας φαίνεται πιο ανοιχτό από εκείνο που έφτιαξε ο ζωγράφος κι αυτή είναι μια επί πλέον δυσκολία διότι ο ζωγράφος περισσότερο φαντάζεται, παρά βλέπει το τελικό αποτέλεσμα. Γι αυτό και οι ζωγράφοι που ασχολούνται με την ακουαρέλα δεν είναι σπάνιο να στέλνουν στο καλάθι των αχρήστων τα περισσότερα έργα τους πριν τα τελειώσουν. Η έλλειψη προγραμματισμού, μεθοδικότητας, συνεχούς προσοχής έχει σοβαρές συνέπειες,
Αντίθετα, στα βαριά υλικά η διόρθωση είναι μια συνηθισμένη διαδικασία διότι είναι αρκετά επικαλυπτικά, δηλαδή τα αρχικά στρώματα στον πίνακα επικαλύπτονται από τα τελευταία, άρα και το “σωστό” μπορεί εύκολα να επικαλύψει το “λάθος”. Με συνεχείς παρεμβάσεις μπορεί να αποδοθεί ακριβώς αυτό που είχε αρχικά στο μυαλό του ο ζωγράφος.
Η διαφορά με δυο λόγια στην υφή των υλικών οδηγεί εκ των πραγμάτων και σε διαφορετικές τεχνικές που πρέπει να ακολουθήσει ένας ζωγράφος προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του. Η αντιμετώπισης των προβλημάτων που δημιουργούνται σε κάθε πίνακα βελτιώνει τις τεχνικές και οδηγεί σταδιακά τον ζωγράφο στη διαμόρφωση μιας δικής του μεθοδολογίας που του προσφέρει βεβαιότητα, άνεση και του εξασφαλίζει καλύτερα αποτελέσματα.
Πρωταρχική σημασία έχει μια καλή γνωριμία με τα υλικά της ακουαρέλας.
Οι δημοσιεύσεις μας είναι παρατηρήσεις και σκέψεις που κάνουμε καθώς ζωγραφίζουμε. Σκοπός μας είναι να βελτιώσουμε την τεχνική μας και για να πειραματιστούμε με διαφορετικά υλικά και τεχνικές για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Ίσως οι σημειώσεις μας να αποτελέσουν κίνητρο για να παρακολουθήσουμε μαθήματα από χιλιάδες ζωγράφους που διδάσκουν τεχνικές ζωγραφικής στο ίντερνετ.