Οι ενδυμασίες στην Βυζαντινή εικόνα
image_print

Αφού ολοκληρωθούν οι προπλασμοί μπορούμε να αρχίσουμε να ζωγραφίζουμε τις πτυχές. Η παράσταση των πτυχών στα ρούχα επινοήθηκε από τον αρχαίο Έλληνα ζωγράφου Κίμωνα από τις Κλωνές.

Στη βυζαντινή τέχνη οι πτυχές έχουν μία ιδιαίτερη τεχνική και αποδίδονται σχηματοποιημένες με επίπεδα σχήματα.
Η διαδικασία της κατασκευής των πτυχών ξεκινά πάλι από το σχέδιο που έχουμε αποτυπώσει σε ρυζόχαρτο. Με ένα μπαμπάκι περνάμε με ταλκ το πίσω μέρος του ρυζόχαρτου Το ταλκ το χρησιμοποιούμε αντί για καρμπόν για να μη μείνουν έντονα σημάδια πάνω στους προπλασμούς. Τοποθετούμε το ρυζόχαρτο πάνω στους προπλασμούς και ξεπατικώνουμε τις πτυχές. Αυτό θα πρέπει να γίνει με μεγάλη προσοχή ώστε τα περιγράμματα, τα γραψίματα και οι πτυχές να πέσουν στη σωστή τους θέση. Οι τυχόν παραλήψεις και κακοτεχνίες μπορεί να έχουν αρνητικό αποτέλεσμα.

Το ξεπατίκωμα με ταλκ πάνω στους προπλασμούς δηλαδή το σημάδεμα για να μπουν τα σχήματα των φώτων στη σωστή τους θέση πρέπει να γίνεται με μεράκι. Ο καλός ζωγράφος όταν αποτυπώνει το σχέδιο πολύ περισσότερο ζωγραφίζει παρά αντιγράφει μηχανικά το σχέδιο. Η διαφορά ανάμεσα στη μηχανική και την καλλιτεχνική αποτύπωση θα φανεί όταν ολοκληρωθεί η εικόνα.
Σε πολλές παλιές εικόνες ο ζωγράφος μπορεί να μπερδευτεί από τη φθορές που έχουν προκληθεί από το χρόνο καθώς και από μεταγενέστερες κακότεχνες επιζωγραφίσεις. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τί έκανε ο παλιός αγιογράφος και να συμπληρώσουμε με δική μας ευθύνη τις φθορές της εικόνας. Μία καλή συμβουλή είναι να αναζητηθούν παρόμοιες πτυχές που υπάρχουν σε άλλες εικόνες που βρίσκονται σε καλή κατάσταση. Όταν ολοκληρώσουμε την αποτύπωση είμαστε έτοιμοι για να προσθέσουμε τα φώτα.

Η διαβαθμίσεις του φωτισμού γίνονται με δύο έως τρεις τόνους. Τους φτιάχνουμε προσθέτοντας στον προπλασμό άσπρο ή ώχρα η οποιαδήποτε άλλο χρώμα ταιριάζει.

Τα φώτα είναι καθαρά και πλακάτα. Δηλαδή ο ζωγράφος της βυζαντινής τεχνικής βρίσκεται ποιο κοντά στο σύγχρονο ζωγράφο γιατί αντίθετα από τον αναγεννησιακό ζωγράφο δεν προσπαθεί να “κρύψει” την πινελιά του και να δώσει την εντύπωση της ομαλής μετάβασης από το φως στη σκιά. Δημιουργεί δηλαδή καθαρά επίπεδα σχήματα που το ένα προβάλλεται με σαφήνεια πάνω στο προηγούμενο. Πολλές φορές τα σχήματα που διαμορφώνονται κατά τον φωτισμό των ενδυμάτων είναι τόσο όμορφα και τόσο αρμονικά δεμένα μεταξύ τους που αν “ξεχάσει” κανείς ότι πρόκειται για βυζαντινή τεχνική θα μείνει με την εντύπωση ότι βρίσκεται μπροστά σε ένα σύγχρονο έργο.

 

 

 

 

image_print