Οι ευνοούμενοι του Μίδα
image_print

Συχνά αναρωτιόμαστε: Πώς είναι δυνατόν οι μεγάλες καπιταλιστικές χώρες να προκαλούν εκατόμβες νεκρών και ανείπωτων καταστροφών σε όλο τον πλανήτη χρηματοδοτώντας τοπικούς πολέμους, αντιδραστικά καθεστώτα και εγκληματικές οργανώσεις; Πώς είναι δυνατόν εδώ και 70 χρόνια να χρησιμοποιούν το Ισραήλ για την γενοκτονία του Παλαιστινιακού λαού; Τί σόι άνθρωποι είναι αυτοί που αποφασίζουν, χρηματοδοτούν, κατασκευάζουν, εμπορεύονται και χρησιμοποιούν όπλα μαζικής καταστροφής για την εξόντωση συνανθρώπων τους;

Τα ερωτήματα αυτά γίνονται πιο έντονα στις μέρες που γινόμαστε μάρτυρες μιας μαζικής εξόντωσης Παλαιστινίων με τη δολοφονία ακόμη και παιδιών από τις ισραηλινές δυνάμεις που βομβαρδίζουν ανελέητα νοσοκομεία, σχολεία και βασικές υποδομές στην λωρίδα της Γάζας. Έχει προηγούμενο αυτή η τραγωδία;

Φυσικά και έχει. Να θυμηθούμε την εξόντωση των Ινδιάνων για τη δημιουργία των σημερινών ΗΠΑ; Να θυμηθούμε τους 2 παγκόσμιους πολέμους του περασμένου αιώνα; Να θυμηθούμε τους πολέμους του Βιετνάμ, της Μέσης Ανατολής και τόσους άλλους σε όλο τον πλανήτη. Τον διαμελισμό της Γιουγκοσλαβίας στη γειτονιά μας με εγκλήματα κατά του άμαχου πληθυσμού το ίδιο απεχθή και αποτρόπαια; Απάντηση σε όλα αυτά τα ερωτήματα δίνει ένας διαχρονικός κανόνας: Το κοινωνικό σύστημα μέσα στο οποίο ζούμε γεννά και αναπαράγει δολοφόνους. Κι όσοι δεν το αντιλαμβάνονται μελετώντας τις κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές εξελίξεις των τελευταίων αιώνων μπορούν να το καταλάβουν παρακολουθώντας έργα τέχνης μεγάλων δημιουργών.

Μεγάλοι συγγραφείς όπως ο Αμερικανός Τζακ Λόντον (1876-1916) έχουν την ικανότητα να προβλέπουν μέσα από τις εξελίξεις της εποχής τους το μέλλον. Τη σκυτάλη παίρνουν νεώτεροι δημιουργοί και την παρουσιάζουν με σύγχρονες μορφές τέχνης. Η ισπανική σειρά “Οι ευνοούμενοι του Μίδα” βασισμένη στο έργο του Τζακ Λόντον δίνει απαντήσεις, προβάλλοντας την διαδικασία που οδηγεί στην δημιουργία δολοφόνων στην σύγχρονη πραγματικότητα.

Σύμφωνα με το σενάριο της τηλεοπτικής σειράς ένας ανερχόμενος επιχειρηματίας αναγκάζεται στην αρχή κάτω από εκβιασμούς και απειλές από μιαν “αόρατη” οργάνωση να ανέχεται δολοφονίες που πραγματοποιεί η οργάνωση. Δοκιμάζεται η ηθική του και οι κώδικες με τις ανθρωπιστικές του αξίες καθώς πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στην ύπαρξή του ως επιχειρηματίας και στη συνείδησή του. Αστυνομία, ΜΜΕ, Δικαιοσύνη εμπλέκονται στην υπόθεση αλλά είναι ανίκανοι να αποτρέψουν τις δολοφονίες. Μέχρι που η μοιραία απόφαση παίρνεται. Ο απειλούμενος γίνεται ο ίδιος δολοφόνος.

Αυτό είναι το κομβικό σημείο του έργου, όπου ο επιχειρηματίας ενσωματώνεται στην οργάνωση των δολοφόνων και μετατρέπεται συνειδητά κι αυτός σε έναν από τους “Ευνοούμενους του Μίδα”. Γίνεται δηλαδή κι αυτός ένας “Ευνοούμενος του Κεφαλαίου”, ένας συνειδητός δολοφόνος. Λίγο κεφαλαιοκράτης και λίγο άνθρωπος δεν μπορεί να είσαι. Για να λειτουργήσεις μέσα στο σύστημα αυτό πρέπει να απωλέσεις κάθε στοιχείο ανθρώπινης ιδιότητας. Συμβιβαστικές λύσεις δεν υπάρχουν. Ούτε τρίτοι δρόμοι.

Ο Κ. Μαρξ στην εποχή του είχε διαπιστώσει πως το κεφάλαιο, όταν τα κέρδη του είναι δελεαστικά δεν υπάρχει έγκλημα που να μη μπορεί να διαπράξει. Η ισπανική τηλεοπτική σειρά αξιοποιώντας το έργο του Τζακ Λόντον μας λέει ακριβώς το ίδιο: Το κεφάλαιο είναι από τη φύση του δολοφονικό. Κι αυτοί που μας λένε ότι μπορεί να μπει στην υπηρεσία του ανθρώπου και να συνυπάρξει με την ανθρώπινη εργασία εξαπατούν με τον χειρότερο τρόπο και απολύτως συνειδητά. Ήδη έχουν διαλέξει στρατόπεδο και έχουν γίνει τα καλύτερα δουλικά του συστήματος. Το κοινωνικοοικονομικό σύστημα που λέγεται καπιταλισμός κατασκευάζει δολοφόνους. Απλά και καθαρά.

Υπάρχει άραγε διέξοδος από το σημερινό δολοφονικό τέλμα; Πότε θα μπορέσει να απαλλαγεί η ανθρωπότητα από την διαρκή και προμελετημένη εγκληματική δολοφονία των λαών; Μόνο όταν καταστραφεί η μήτρα που δημιουργεί δολοφόνους: Το επιχειρηματικό κέρδος.

Πηγή: https://www.netflix.com/gr/title/81051782?s=a&trkid=13747225&trg=more&vlang=el&clip=81354468

 

 

 

 

image_print