Πιασιάρικη είδηση:
Έρχεται στην Ελλάδα η Σοφία (Sophia), “το πρώτο ρομπότ με διαβατήριο” στον κόσμο, για να συμμετάσχει σε ένα συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί το Μάρτη στη Ναύπακτο και θα έχει θέμα τη συνύπαρξη ανθρώπου και Τεχνητής Νοημοσύνης Artificial Intelligence & Ethics. Στο Συνέδριο θα συζητηθεί η επίδραση της Τεχνητής Νοημοσύνης σε ηθικά ζητήματα, από την προστασία της ιδιωτικότητας μέχρι τη διασφάλιση της δικαιοσύνης και των αξιών του ανθρώπινου είδους.
Η Sophia είναι ένα ανθρωποειδές ρομπότ που χαρακτηρίζεται ως “κοινωνικό”, κατασκευάστηκε από την εταιρεία Hanson Robotics ενώ τα δικαιώματά της στην Ελλάδα τα έχει η εταιρεία Victorious Network . Το 2017 πέρασε από την Σαουδική Αραβία και της απενεμήθη η υπηκοότητα (first robot citizenship)
Σύμφωνα με δημοσιεύματα τα ανθρωποειδή ρομπότ τύπου Σοφίας έχουν προορισμό την ηθική της διακυβέρνησης των χωρών και κατά συνέπεια της ηθικής με την οποία πρέπει να παίρνονται αποφάσεις. Θα πρέπει να εξασφαλιστεί ώστε να αποφευχθεί η εκτροπή της προς μη υπεύθυνους στόχους (“ανήθικες” αποφάσεις).
Χωρίς αμφιβολία η παρουσία του ρομπότ Σοφία στην Ελλάδα θα πυροδοτήσει απόψεις έως και διαμετρικά αντίθετες μεταξύ τους. Προς το παρόν μπορούμε προκαταβολικά να αναρωτηθούμε: Τί είδους ηθική μπορεί να εκφράσει ένα εργαλείο όπως είναι ένα ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη; Οι απαντήσεις ενός ρομπότ προέρχονται από την επεξεργασία των data που έχουν αποθηκευμένα στη μνήμη του και τα οποία έχουν καταχωρήσει οι υπάλληλοι των κατασκευαστικών επιχειρήσεων.
Επομένως ποια ηθική μπορεί να εκφράσει ένα ρομπότ για τα τεράστια προβλήματα που έχουν συσσωρευθεί στη γη, όπως για τα δισεκατομμύρια των ανθρώπων που ζουν σε πανάθλιες συνθήκες, όπως η όλο και μεγαλύτερη εκμετάλλευση των εργαζομένων, όπως οι ιμπεριαλιστικοί πόλεμοι που χρηματοδοτούνται από τις επιχειρήσεις;
Τί διαφορετικό μπορεί κανείς να περιμένει από ένα εργαλείο στα χέρια του σάπιου εγκληματικού κοινωνικού μας συστήματος -και για να λέμε τα πράγματα με τ’ όνομά τους- από την ανήθικη ηθική των εταιριών που είναι υπεύθυνες για τη δυστυχία και την εξαθλίωση του σημερινού κόσμου;
.