2018aoratosΗ αστική προπαγάνδα από τις αρχές του 2ο0υ αιώνα δεν έχει καμία σχέση με τη διάδοση ιδεών. Έχει πάρει διαστάσεις ενός χωρίς όρια Ψυχολογικού Πολέμου τεραστίων διαστάσεων. Αξιοποιεί ανθρώπινες αδυναμίες, προσωπικές ανάγκες, έλλειψη γνώσεων, συνήθειες και προκαταλήψεις για να επηρεάσει τις δραστηριότητες και τις επιλογές των ανθρώπων του λαού.
Πρόκειται για έναν Αόρατο Πόλεμο, που αποπροσανατολίζει το μυαλό και ενεργοποιεί τα πιο ταπεινά ανθρώπινα ένστικτα ανθρώπων ανεξάρτητα από το μορφωτικό επίπεδό τους. Η γνώση των βασικών λειτουργιών και τεχνικών του χρησιμοποιούνται στον Αόρατο Πόλεμο αποκτούμε τη δύναμη να αντιστεκόμαστε και να τον αντιμετωπίζουμε.

Στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο η προπαγάνδα αναπτύχθηκε και συστηματοποιήθηκε από τις εμπλεκόμενες καπιταλιστικές δυνάμεις. Περιελάμβανε αλληλοκατηγορίες για τον πόλεμο, που έκρυβαν την αντιπαράθεση συμφερόντων των εμπλεκομένων χωρών.

Χρησιμοποιήθηκαν εφημερίδες, έντυπα υλικά, φυλλάδια, βιβλία, περιοδικά, φωτογραφίες, γελοιογραφίες, ραδιοφωνικές εκπομπές και κινηματογραφικά έργα. Μία από τις λειτουργίες της ήταν η προβολή της ιστορίας, με τον τρόπο που ήθελε να την προβάλει κάθε πλευρά, ποια πλευρά δημιούργησε τις προϋποθέσεις για τον πόλεμο, ποια είχε την πολιτική υπεροχή και ποια ήταν η αμυνόμενη. Προβλήθηκαν με ιδιαίτερη έμφαση οι ακρότητες του πολέμου, ιστορίες για βιασμούς γυναικών, δολοφονίες παιδιών και δολοφονίες φυλακισμένων.

Ο πόλεμος συμφερόντων επεκτάθηκε και έξω από τις εμπόλεμες χώρες και ιδιαίτερα στις ΗΠΑ. Κρατικές, στρατιωτικές και διπλωματικές υπηρεσίες ενεπλάκησαν στην προπαγάνδα. Επίσης λειτουργούσαν πλήθος ανεξάρτητων και μισο-ανεξάρτητων υπηρεσιών προπαγάνδας. Τα επίσημα κέντρα κατασκευής της προπαγάνδας διοχέτευαν τα υλικά σε δημοσιογράφους, που τα μετέτρεπαν σε εύπεπτα και ευπρόσδεκτα άρθρα για το κοινό.

Η Γερμανία άνοιξε το πρώτο Γραφείο Πληροφοριών στις ΗΠΑ, όπου υπήρχαν Γερμανοί και συνεργαζόμενοι με τους Γερμανούς. Τόσο οι σύμμαχοι όσο και η Γερμανία προσπάθησαν να κερδίσουν την αμερικανική κοινή γνώμη. Η “Εθνική Γερμανο-Αμερικανική Συμμαχία” χρησιμοποίησε πάνω από 2 εκατομμύρια μέλη της σε 40 πολιτείες για τη διάδοση προπαγανδιστικού υλικού. Η Γερμανία εξαγόρασε τη εφημερίδα New York Evening Mail έναντι 1,5 εκ. Δολ. για να φθάνουν τα μηνύματά της στην επαρχία. Οι Γερμανοί επιθυμούσαν δήθεν την ειρήνη αλλά ήταν όλοι υπέρ του πολέμου.

Στις ΗΠΑ η προπαγάνδα αναβαθμίστηκε με τη δημιουργία Υπουργείου Πληροφοριών (News Department). Στην προπαγάνδα δραστηριοποιήθηκαν οι υπηρεσίες κατασκοπείας καθώς και οργανώσεις με δραστηριότητες που αγνοούσε το Κοινοβούλιο. Εκατοντάδες αμερικάνικες εφημερίδες δημοσίευαν προπαγανδιστικό υλικό που προέρχονταν από την ίδια πηγή.

 

 2.6. Λευκή, Κίτρινη (Γκρί) και Μαύρη Προπαγάνδα 

 AO-banner


 

 

Μπορείτε να σχολιάσετε...


Security code
Ανανέωση