Είναι φυσικό, όταν κάποιος δεν γνωρίζει ένα θέμα, να προσπαθεί να συγκεντρώσει έγκυρες πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές, που να προέρχονται από φερέγγυα πρόσωπα.

Αυτού του είδους οι πληροφορίες εξυπηρετούν τη φυσική ανάγκη του ανθρώπου για σωστή πληροφόρηση πριν πάρει κάποιες αποφάσεις, ιδιαίτερα αν αυτές οι αποφάσεις είναι σημαντικές.

Στην προπαγάνδα οι συστάσεις, δηλαδή οι πληροφορίες που προέρχονταιαπό φερέγγυα πρόσωπα, έχουν στόχο να υποστηρίξουν ή να απορρίψουν μια πολιτική, να προβάλουν ή να απαξιώσουν κάποιο πρόσωπο, να δικαιολογήσουν ή να εφαρμόσουν πολιτικές αποφάσεις.

Συστάσεις και Μάρκετινγκ

Γενικά οι συστάσεις χρησιμοποιούνται καθημερινά με ιδιαίτερη επιτυχία στις πωλήσεις. Για την αύξηση των πωλήσεων ενός καλλυντικού προβάλλεται στην τηλεόραση μια επώνυμη σταρ, που το χρησιμοποιεί. Για την προβολή ενός νέου απορρυπαντικού παρουσιάζεται μια “συνηθισμένη νοικοκυρά”, που είναι μια ηθοποιός που δήθεν το έχει χρησιμοποιήσει και έχει μείνει ευχαριστημένη από τη χρήση του.

Τα πρόσωπα στα οποία απευθύνονται οι συστάσεις “ταυτίζονται” ψυχολογικά με τον προπαγανδιστή. Κάθε γυναίκα θα ήθελε να μοιάσει στην όμορφη σταρ και κάθε νοικοκυρά θα επιθυμούσε να εξασφαλίσει τη διαβεβαίωση κάποιας άλλης έμπειρης νοικοκυράς πριν χρησιμοποιήσει ένα νέο προϊόν. Με αυτό τον τρόπο επηρεάζεται η συμπεριφορά των στόχων (target groups) Εκτός από τα τηλεοπτικά μέσα, κάποια Media του διαδικτύου, όπως το Facebook, Twitter κ.ά. έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή με τη χρήση κινηματογραφικών αστέρων και διάσημων τραγουδιστών, που επίσης επηρεάζουν τη συμπεριφορά των “επισκεπτών” τους.

Πέρα από τα τεράστια ποσά που δαπανώνται για τα προϊόντα που διαφημίζονται και φυσικά επιβαρύνουν τους καταναλωτές, ανακύπτουν και κοινωνικά ζητήματα που κρύβονται πίσω από αυτή την τεχνική του μάρκετινγκ. Η χρησιμοποίηση για παράδειγμα συστάσεων από διασημότητες για φάρμακα, συμπληρώματα διατροφής και άλλες ουσίες αποτελεί κίνδυνο για τον οργανισμό. Η χρήση κάποιων χυμών αντί για φρέσκα φρούτα μπορεί να είναι επιβλαβής. Το θέμα έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και έχει θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.

Συστάσεις και προπαγάνδα

Η τεχνική των συστάσεων, γνωστή διεθνώς με τον όρο Testimonials, χρησιμοποιείται ευρύτατα στην πολιτική. Διάσημοι αστέρες της βιομηχανίας της διασκέδασης εμφανίζονται πλάι σε υποψήφιους προέδρους σε προεκλογικές περιόδους. Οι αποδέκτες του μηνύματος συνδέουν στο υποσυνείδητό τους τον υποψήφιο με το άτομο που θαυμάζουν και μεταθέτουν το θαυμασμό τους από τον αστέρα στον υποψήφιο. Άλλοι αστέρες δηλώνουν την προτίμησή τους σε υποψήφιους μπροστά στον τηλεοπτικό φακό. Επίσης πολιτικά κόμματα χρησιμοποιούν ως υποψήφιους ηθοποιούς, που έχουν ταυτιστεί στη συνείδηση των θεατών με κάποιους “καλούς” που τιμωρούν τους “κακούς”. Στην πράξη αυτοί οι καλοί του θεάματος παραμένουν μετά την εκλογή τους καλοί για το κεφάλαιο και κακοί για το λαό που τους προτίμησε.

Συστάσεις και ψέματα

Προκειμένου να γίνει πιστευτό ένα ψέμα αρκεί να το αναφέρει επίσημα κάποιος πολιτικός ηγέτης, πρωθυπουργός, υπουργός, βουλευτής, κλπ. Αν και όταν ποτέ αποκαλυφθεί η σκευωρία είναι πια αργά για να επανορθωθεί. Ο επώνυμος που έχει πει το ψέμα βγαίνει συχνά ο ίδιος αλώβητος , κατηγορώντας για κακή πληροφόρησή του από κάποιους συνεργάτες και πληροφοριοδότες του και συνήθως είναι έτοιμος, στα λόγια πάντα, να επιβάλει κυρώσεις στους υπεύθυνους.

Συστάσεις και ΜΜΕ

Στα κανάλια της τηλεόρασης η τεχνική των συστάσεων χρησιμοποιείται στις ειδήσεις και σε άλλα τηλεοπτικά προγράμματα με σκοπό να συγκαλύψει τον πολιτικό χαρακτήρα ενός θέματος και να αποσιωπήσει τη λαϊκή θέληση. Για παράδειγμα στη συζήτηση για ένα νόμο, νομοσχέδιο, κάποιο θέμα, που αφορά την καθημερινή ζωή και το μέλλον του τόπου εκτός από τα πολιτικά πρόσωπα χρησιμοποιούνται στα τηλεοπτικά παράθυρα διάφοροι “ειδικοί”, όπως συνταγματολόγοι, δικηγόροι, φοροτεχνικοί και “εμπειρογνώμονες”.

Στα ζητήματα που έχουν πρώτα απ' όλα πολιτικό χαρακτήρα, και αφορούν τα συμφέροντα των κοινωνικών τάξεων τον πρώτο λόγο θα έπρεπε να έχουν τα κόμματα που τις εκπροσωπούν. Προκειμένου όμως να αποσιωπηθεί η άποψη της εργατικής, της αγροτικής τάξης και των λαϊκών φτωχών στρωμάτων χρησιμοποιούνται ως επί το πλείστον οι συστάσεις των “ειδικών”, που τις περισσότερες φορές διαφωνούν για επουσιώδη ζητήματα, διαπληκτίζονται έντονα και ανούσια και με αυτό τον τρόπο αποπροσανατολίζουν τους τηλεθεατές, συσκοτίζουν την ουσία των θεμάτων και συμβάλλουν στο να γίνεται αποδεκτή τελικά από τους τηλεθεατές η άποψη της άρχουσας τάξης.

 

6.3 Υποβάθμιση 

AO-banner

Μπορείτε να σχολιάσετε...


Security code
Ανανέωση