Μέσα από τα ΜΜΕ και το ίντερνετ ο λαός βομβαρδίζεται αδιάκοπα και ανελέητα με τα πυρά του Ψυχολογικού Πολέμου. Η αποκορύφωση έρχεται λίγες εβδομάδες πριν τις εκλογικές αναμετρήσεις.

Στον πόλεμο αυτό πρωτεύοντα ρόλο παίζουν πολιτικοί των αστικών κομμάτων, τεχνοκράτες, ειδικοί επιστήμονες, γνωστές προσωπικότητες και δημοσιογράφοι.

Τα αόρατα πυρά σ' αυτό τον πόλεμο είναι οι τεχνικές του Ψυχολογικού Πολέμου που έχουν ένα και μοναδικό στόχο: να εμποδίσουν τη χειραφέτηση του λαού και να αποτρέψουν μια ανεπιθύμητη για την άρχουσα τάξη εξέλιξη. Κατατάξαμε αυτά τα πυρά σε 4 ομάδες, ανάλογα με τον τρόπο που λειτουργούν. Παραθέτουμε περιληπτικά τις τεχνικές της πρώτης ομάδας χρησιμοποιώντας όπου χρειάζεται παραδείγματα:

Η Επίθεση μέσα από την πληροφόρηση

Πρόκειται για τεχνικές που χρησιμοποιούνται στα δελτία ειδήσεων, την ψηφιακή ενημέρωση στο ίντερνετ, σε πολιτικά, οικονομικά, ιστορικά και άλλα κείμενα, αναλύσεις και βιβλία

Ψέμα

Πρόκειται για ένα βομβαρδισμό με καθαρά ψέματα, με όλη τη σημασία της λέξης, που υπάρχουν μέσα στην πληροφόρηση. Δεν είναι απαραίτητο όλη η πληροφόρηση να είναι ψέμα, όσο μάλιστα μεγαλύτερο είναι το κομμάτι της αλήθειας τόσο πιο πιστευτό γίνεται το ψέμα. Αναφέρουμε μόνο μερικά από ταατέλειωτα ψέματα που χρησιμοποιούνται πριν τις εκλογές της 20 Σεπτ. 2015: Ότι η χώρα μπορεί βγει από την κρίση με το σχηματισμό κυβερνήσεων “δεξιών” “κεντροδεξιών”, “αριστερών”, αυτοδύναμων ή που θα προέλθουν από αυτοδυναμία ή από συνασπισμό κομμάτων. Ότι το πρόβλημα του χρέους μπορεί να λυθεί με διαπραγματεύσεις, με επιδέξιους κυβερνητικούς χειρισμούς. Ότι πρέπει ο λαός να σφίξει το ζωνάρι για να έρθει η ανάκαμψη της οικονομίας. Αυτά είναι όλα ψέματα γιατί η κρίση είναι σύμφυτη με τον καπιταλισμό, αφορά την ανάγκη καταστροφής μέρους του κεφαλαίου. Δεν υπάρχει καπιταλισμός χωρίς κρίσεις. Δεν υπάρχει επομένως λύση προς όφελος του λαού μέσα σε καπιταλιστικά πλαίσια.

Αποσιώπηση

Κι αυτή η τεχνική είναι ένα είδος ψέματος. Από το κείμενο του αντιπάλου επιλέγονται και προβάλλονται μόνο τα πιο “ακίνδυνα” σημεία και πληροφορίες που ενδέχεται να μην έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα. Παραλείπονται εκείνα τα σημεία που προβάλλουν τη βασική άποψη του αντιπάλου, τα επιχειρήματά του. Παράδειγμα: Δεν μπαίνει προς συζήτηση το θέμα της κοινωνικοποίησης των μέσων παραγωγής, που θέτει σαν ουσιαστικό ζήτημα το ΚΚΕ για να γίνει δυνατή η μονομερής διαγραφή του χρέους. Η κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής θα αποτελέσει το οικονομικό όπλο που θα χρησιμοποιήσει ο λαός για να αντιμετωπίσει την άγρια οικονομική αντίδραση του ντόπιου και διεθνούς κεφαλαίου. Όταν αποσιωπάται η ουσία και η αναγκαιότητα της κοινωνικοποίησης, ο ψηφοφόρος ακόμη και αν έχει ακουστά τη λέξη “κοινωνικοποίηση” δεν καταλαβαίνει την ουσία και την αξία του, ούτε μπορεί να εκτιμήσει πόσο μεγάλη σημασία έχει για τη διαγραφή του χρέους. Αποσιωπάται δηλαδή όχι κάποιο τμήμα αλλά η ίδια η ουσία του θέματος. Οι προτάσεις του ΚΚΕ στη Βουλή για τη διαγραφή του χρέους και για τη λήψη άμεσων μέτρων ανακούφισης των εργαζομένων από τις συνέπειες της κρίσης ουδέποτε συζητήθηκαν, με ευθύνη και της προεδρίας της Βουλής και της συγκυβέρνησης.

Διαστρέβλωση

Η τεχνική αυτή υλοποιείται με ιστορικές ανακρίβειες, παραλείψεις και παραποίηση γεγονότων, ακόμη και αυτών που βρίσκονται στην επικαιρότητα και θα μπορούσαν να διαψευσθούν άμεσα. Ουσιαστικά αποτελεί μία μορφή ψέματος. Δημιουργεί αντιλήψεις που απέχουν από την πραγματικότητα. Όταν η πληροφόρηση, δηλαδή τα ίδια τα δεδομένα ενός προβλήματος είναι παραποιημένα, το πρόβλημα είναι αδύνατο να λυθεί σωστά. Η τεχνική αυτή χρησιμοποιείται με επιτυχία στην τηλεόραση διότι με την ταχύτητα ροής των προγραμμάτων ο τηλεθεατής δεν έχει χρονικά περιθώρια να σκεφτεί. Σχετίζεται με την επικαιρότητα (π.χ. δραστηριότητες των οργάνων της ΕΕ), θέσεις των κομμάτων (πχ. Θέσεις του ΚΚΕ στη Βουλή και το Ευρωκοινοβούλιο), ιστορικά γεγονότα (π.χ. Αιτίες και στρατηγικές της ΕΣΣΔ στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο) τις κοινωνικές κατακτήσεις στις τέως σοσιαλιστικές χώρες) κ.ά. Όσο πιο γενικά είναι τα θέματα που διαστρεβλώνονται τόσο βαθύτερα επηρεάζουν την ικανότητα του λαού να πάρει σωστές αποφάσεις.

Υπερβολή

Έχει σκοπό την αλλοίωση της πραγματικότητας, την καλλιέργεια πλασματικών εντυπώσεων και τη δημιουργία θετικής ή αρνητικής συναισθηματική φόρτισης Έχει στόχο κυρίως άτομα που δεν έχουν ολοκληρωμένες και σαφείς γνώσεις για κάποιο θέμα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν επηρεάζονται γνώστες και συνειδητοποιημένοι. Πρόσφορα θέματα για χρήση της υπερβολής η τρομοκρατία, η παντοδυναμία των ιμπεριαλιστικών χωρών και οργανισμών όπως το ΝΑΤΟ, η ΕΕ, και οργανισμοί όπως ο ΟΗΕ, η Green Peace κ.ά. Η τεχνική αυτή του Ψυχολογικού Πολέμου μπορεί να δημιουργήσει υπεραισιοδοξία, απαισιοδοξία , ηττοπάθεια, πανικό και κατάθλιψη. Τα συναισθήματα αυτά εμποδίζουν τον άνθρωπο να σκεφτεί νηφάλια και λογικά

Συσκότιση

Συσκότιση είναι η τεχνική που εμποδίζει το φως να πέσει πάνω σε ένα αντικείμενο, σε μία έννοια, σε μια αλήθεια για να μην αποκαλυφθεί. Και σ΄ αυτές τις εκλογές οι απολογητές της αστικής τάξης συσκοτίζουν την ουσία του προβλήματος της κρίσης, των διαπραγματεύσεων και της επιβολής των μνημονίων. . Τα ΜΜΕ από τα πρωινάδικα μέχρι τις μεταμεσονύκτιες εκπομπές είναι γεμάτα από ανούσιους διαλόγους και καβγάδες που αφορούν οτιδήποτε άλλο εκτός από την πραγματική αιτία του προβλήματος που αντιμετωπίζει ο λαός. Όταν, για παράδειγμα, κάποιος εκπρόσωπος του ΚΚΕ αποκαλύπτει ότι η μήτρα που δημιουργεί χρέη, ανεργία, φτώχεια και δυστυχία, δεν είναι άλλο από το αδηφάγο εκμεταλλευτικό σύστημα, το κεφάλαιο, η συζήτηση είτε διακόπτεται, είτε μετατοπίζεται σε άλλο θέμα. Με αυτό τον τρόπο συζητούνται τα αποτελέσματα της κρίσης και του χρέους και μένει στο σκοτάδι η ουσία του προβλήματος.

Λογοκρισία

Η αστική δημοκρατία κόπτεται για την ελευθερία έκφρασης υποστηρίζοντας ότι “η δημοκρατία δεν μπορεί να εξασκεί λογοκρισία διότι έτσι θα ήταν δικτατορία”. Κρύβουν ότι πίσω από τη μάσκα της αστικής δημοκρατίας κρύβεται η δικτατορία των μονοπωλίων, που μεταχειρίζεται τη λογοκρισία σα λάστιχο. Η λογοκρισία επιβάλλεται συνεχώς στα ΜΜΕ στην έντυπη πληροφόρηση και γενικά σε όλους τους τρόπους έκφρασης. Δημοσιογράφοι ομολογούν ότι αποφεύγουν να γράφουν για θέματα που δεν εγκρίνει ο εργοδότης τους, ή όταν γράφουν φροντίζουν να χρησιμοποιούν χαμηλούς τόνους. “Για να εξασφαλίσουν το ψωμάκι τους” μετατρέπονται σε παπαγαλάκια της αστικής προπαγάνδας σε βάρος της αλήθειας και του λαού. Από τις συνεντεύξεις που κάνουν δημοσιογράφοι στο δρόμο προβάλλονται επιλεγμένες απαντήσεις,από δημοσιεύματα περικόπτονται σημαντικά στοιχεία που φωτίζουν το θέμα και στις συζητήσεις αποκλείονται προσκεκλημένοι που θα οδηγούσαν τους τηλεθεατές να βγάλουν συμπεράσματα διαφορετικά από αυτά που επιθυμούν οι καναλάρχες.

Επανάληψη

Οι ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών, οι μεγαλοεκδότες του τύπου και των ιστοσελίδων ηλεκτρονικής πληροφόρησης έχουν μονοπωλήσει την πληροφόρηση του λαού. Κάνουν “πρωτοσέλιδα” τις ίδιες ειδήσεις, μη αφήνοντας περιθώριο στην πλειοψηφία του λαού να ξεφύγει. Διαθέτουν τις ίδιες πηγές πληροφοριών και διαφέρουν στον τρόπο αναμετάδοσης, ο οποίος επιλέγεται ώστε να ταιριάζει στο επίπεδο και στις προτιμήσεις του αγοραστικού κοινού τους. Το ποια πληροφορία είναι πραγματική είδηση για το λαό και ποια όχι δεν τους ενδιαφέρει. Εφαρμόζεται το λαϊκό ρητό “Λέγε λέγε το κοπέλι κάνει την κοπελιά να θέλει”. Με την επανάληψη γίνεται μια πραγματική πλύση εγκεφάλου που επηρεάζει τους ψηφοφόρους να επιλέξουν με λάθος κριτήρια τα κόμματα που είναι αποδεκτά από το κεφάλαιο.

Παραπληροφόρηση

Όταν τα γεγονότα δεν συμφέρουν την προπαγάνδα της αστικής τάξης, τόσο το χειρότερο για τα γεγονότα. Κατασκευάζεται μια άλλη πληροφορία που παίρνει τη θέση της αληθινής. Η πληροφορία κόβεται στο κρεβάτι του Προκρούστη, φτιασιδώνεται από εξειδικευμένους μακιγιέρ και μεταμορφώνεται με ταχυδακτυλουργίες σαν κι αυτές του μάγου επί σκηνής. Με τέτοιους τρόπους η πληροφόρηση μετατρέπεται σε παραπληροφόρηση. Η αλήθεια παραποιείται, χρησιμοποιούνται φαλκιδευμένες πληροφορίες, προβάλλονται σκηνοθετημένες καταστάσεις, διαβάλλονται πρόσωπα, κατασκευάζονται λογικοφανείς “ερμηνείες” και όλα αυτά σερβίρονται σε διάφορες μορφές και συσκευασίες από τα ΜΜΕ. Παράδειγμα: Το ΚΚΕ το οποίο κυριολεκτικά δεν έμεινε μέρα χωρίς να έχει τουλάχιστον μία λαϊκή κινητοποίηση για την αντιλαϊκή λαίλαπα της πενταετίας των μνημονίων κατηγορείται από το ΣΥΡΙΖΑ ότι θυμήθηκε να κάνει διαδηλώσεις από τότε που ανέλαβε την κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ. Ενώ τα ίδια τα γεγονότα έχουν προβληθεί με κείμενα και φωτογραφίες, η κυβέρνηση εξαφανίζοντάς τα δια μαγείας μετατρέπεται σε απλό συκοφάντη για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς της.

Λαθροχειρία

Ο λαός τη λέει και “παπατζιλίκι”. Είναι η επιλεκτική τεχνική της χαρτοπαιξίας, που μιμείται τις ταχυδακτυλουργίες του απατεώνα που ξεγελά τους ανυποψίαστους, τους αφελείς, τους απληροφόρητους και εξασφαλίζει κέρδη εκ του ασφαλούς. Έχει την ικανότητα να παρουσιάζει το μαύρο άσπρο. Με λεκτικές λαθροχειρίες εικαστικά τρικ, συνεχή κίνηση, ηχητικά εφέ, τραβά την προσοχή ώστε να εμποδιστεί η σκέψη, να λειτουργήσει το συναίσθημα και το θύμα να αντιδράσει με τον τρόπο, που έχει προκαθορίσει ο προπαγανδιστής. Συνηθισμένο παράδειγμα οι δημοσκοπήσεις, που έχουν σκοπό να επηρεάσουν το αποτέλεσμα των εκλογών και όχι να καταγράψουν την αλήθεια.

-----------------------------------------

Εκτενέστερη πληροφόρηση για τις παραπάνω τεχνικές:

Ψέμα

Αποσιώπηση

Διαστρέβλωση

Υπερβολή

Συσκότιση

Λογοκρισία

Επανάληψη

Παραπληροφόρηση

Λαθροχειρία

-----------------------------------------

Επόμενη ομάδα με τεχνικές που χρησιμοποιούνται

στον Ψυχολογικό Πόλεμο:

ΕΚΛΟΓΕΣ 2. Η επίθεση στο υποσυνείδητο του ψηφοφόρου.

Μπορείτε να σχολιάσετε...


Security code
Ανανέωση